Macho orka. - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Maaike Knaap - WaarBenJij.nu Macho orka. - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Maaike Knaap - WaarBenJij.nu

Macho orka.

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Augustus 2015 | Spanje, Tarifa

Op de helft van de reis, vandaag mijn laatste cursus dag waarna ik alles vrij mag invullen. Ook wel fijn.

Het begon meteen al goed want die gast die zo boos was omdat ik niet uit eten wilde (en niet in zijn camper wilde ‘slapen’ zat alweer koffie te drinken bij mijn hotel. Hij had gisteren enorm zitten zeuren over een etentje wat hij had betaald, waar ik al helemaal niet op zat te wachten dus ik besloot hem die stomme tien euro te geven, hem te bedanken voor de avond (cynisch) met de vraag of hij dan nu tevreden was. Hij schrok nogal, had ik het idee.. Ben nog voor zijn antwoord weg gelopen en gaan ontbijten. Daar ben ik vanaf.

Ik heb gisteren een boete gekregen voor fout parkeren maar ik snap nog steeds niet waar het dan wel mag… Na heel wat rondjes door de stad besloten om ‘m toch maar weer op zijn oude plek te zetten, waar ik al vier dagen parkeer waarvan ik dus 1 dag een boete heb ontvangen. Op hoop van zegen.

We startte zoals dagelijks met een dolfijnen tocht en ik had grote hoop op mooie plaatjes want de zee was nagenoeg vlak. Geen wind en lekker warm. Tijdens de cursus heb ik geleerd dat dolfijnen voor het gaat stormen al een schuilplek zoeken in onder zee grotten en dat zij weten dat het voor de storm altijd kalm wordt… Wel, morgen gaat het stormen en de dolfijnen hadden zich dit dus ook al bedacht… Geen dolfijn te bekennen! Uiteindelijk een groepje Grienden gevonden waar we veel foto’s van konden maken want ook daar was een nieuwe baby geboren, wat best bijzonder is. Echt een schatje om te zien en iedere keer als de moeder boven kwam om adem te halen sprong de kleine Griend een stukje de lucht in want die wist nog niet zo goed hoe hij moest zwemmen. Echt leuk.

We konden om 1 uur niet uit varen naar de orka’s vanwege het tij dus vroeg ik André, mijn studiegenoot, om wat te gaan drinken. Dit wilde hij wel. Hij heeft me daarna zijn appartement laten zijn.. Mooi! Echt, midden in de kleine straatjes van Spanje! Wat nog wel even grappig was is dat hij mij dus continu volgt. Volgens mij is hij gewoon heel verlegen maar we krijgen steeds leukere gesprekken… Toen hij aangaf dat hij zijn appartement wilde laten zien liep hij wéér achter mij aan.. Dus ik draaide me op een gegeven moment om en zei hem dat ik niet wist waar zijn appartement was, dat hij toch echt voorop moest gaan lopen of hij dit nu leuk vond of niet… Ik merkte dat hij hier grote moeite mee had maar uiteindelijk bracht hij me, weliswaar op een slakkengang, naar zijn appartement in oud Andalusische stijl. Heel mooi…

Hierna zijn we wat gaan eten samen in een café waar ik dagelijks koffie drink en aan het einde van de dag een wijntje doe. Ik had echt even genoeg van al die pizza’s dus heb een heerlijke salade met Mozarella gegeten. Was heel lekker, aardige bediening ook. Tia Mia heet het café volgens mij.

Vervolgens, om drie uur, weer de zee op, op zoek naar de orka’s. De zee was nog steeds heel kalm maar na een uur hadden we nog niets gevonden (dus ook geen dolfijnen) gezien het de laatste cursus dag is begon de moed mij wat in de schoenen te zakken. Sterker nog, mijn cursus was vanmorgen al voorbij dus ik moest een kaartje kopen voor deze trip (40 euro voor drie uur) en ik heb voor de komende dagen ook de orka tour kaartjes gekocht (zaterdag en zondag want morgen en overmorgen kan het niet door gaan) De orka’s trekken eind augustus weg naar andere wateren dus het zou natuurlijk kunnen dat ze weg zijn…

Gelukkig vonden we ze dan toch! Normaal gesproken zwemmen ze bij de visgronden. Even een korte uitleg, de straat van Gibraltar is op zijn diepst 1000 meter en op een bepaald stuk ‘slechts’ 200 meter diep. Hier vissen de visser mannen en leven de tonijnen. Dit is dé spot voor orka’s. Ook komen hier de twee zeeën samen, de Atlantische oceaan en de middellandse zee. De onderstroming is heel heftig wat ook maakt dat dit stuk van de zee minder diep is. Je kunt daar absoluut niet zwemmen want je wordt meteen meegezogen naar onderen. Toen we de orka’s vonden werd het opeens rumoerig op de boot en André en ik stonden achterin, tegen het hekje aan om te fotograferen. Opeens sloeg het hekje open en donderde André naar beneden. Boven de schroef van het bootje is een soort van plateau waar hij op viel. Hij had daardoor een flinke schaafwond op zijn knie maar was gelukkig niet in het water gevallen! Vanaf dat moment mochten de toeristen die mee waren niet meer op dat stuk komen, André en ik hielden ons plekje wel zodat we alles goed konden zien. Het hekje is inmiddels gemaakt.

Het grootste mannetje van de straat kwam voorbij zwemmen. Er zijn zes orka families in de straat en deze had ik nog niet eerder gezien. Zijn naam is Macho en zijn zoon heet Korak en samen zijn ze echt heel groot. Ze zwommen samen en verderop nog een paar vrouwtjes en baby’s. De mannetjes kwamen dichtbij en dat was mooi om te zien. Het was niet zo spectaculair als een paar dagen geleden maar ik heb mij laten vertellen dat we daar ook echt heel veel geluk mee hebben gehad.

Na de whale watch nog een drankje gedaan en nu terug in het hotel. Morgen krijg ik nog mijn laatste theorie les en daarna moet ik me anderhalve dag gaan vermaken met… eeeeehm…. Tja… met wat eigenlijk… Nou ja, wandelen of zo… Zaterdag pas weer naar de orka’s en dan zit het er al weer bijna op. Uiteraard blijf ik gewoon bloggen want ik heb ook nog een leven buiten de orka’s om 

Nog even iets over dit gebied. Ze snappen niets van fooi... Ik heb nu drie keer geprobeerd om fooi te geven maar het lukt niet. Ze geven het steeds terug. Vanmorgen had ik drie euro op mijn kussen gelegd zodat de schoonmaak dit mee kon nemen maar het lag weer keurig op mijn nachtkastje. Een briefje er bij met iets in het spaans? ik ga het proberen morgen. Oh en er kwam ook nog een man met een soort balletje en hij vroeg aan André of die het wilde kopen. André dacht dat het iets zelf gemaakt was maar die man was helemaal raar aan het doen. Dus ik vroeg aan die vent wat er in het balletje zat en toen deed hij zijn vinger onder zijn neus en snoof.. Toen zei hij 'good stuff' André snapte er geen hout van dus ik heb namens André gezegd dat hij niet geiniteresseerd was (drugs.) Zomaar, midden op de dag, op een terras... haha, je maakt wat mee hier!Oh ja en er was ook nog file want er stond een losgebroken paard op de weg... Mensen rijden hier ook te paard naar hun werk soms...

Paar foto’s gemaakt, niet veel. Ik raak het een beetje zat om de hele tijd door een lens te kijken en wil ook zien wat er écht om me heen gebeurd.

Tot later! xxx

  • 19 Augustus 2015 - 21:35

    Hans:

    Hoi Maaike, misschien is het handig om in je hotel even te informeren hoe dat nu zit met parkeren. X

  • 19 Augustus 2015 - 22:06

    Petra:

    Leuk verhaal weer, rare lui....die spanjaarden :)
    Ik ben net terug van de hondjes, alles is goed met ze.
    Slaap lekker en veel plezier morgen!
    xxx

  • 20 Augustus 2015 - 07:37

    Pieternel Geurtz:

    ha ik lees sinds je reis eerst 's morgens met de koffie jouw verhaal voordat ik mijn mail of facebook lees! Leuk geschreven, enne kijk goed uit.... doe ook maar niet te close met die André xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

dagboek over mijn reis naar Tarifa waar ik 11 dagen op zoek ga naar orka's, dolfijnen en andere walvissen.

Actief sinds 29 Juli 2015
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 4108

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2015 - 24 Augustus 2015

Tarifa

Landen bezocht: