Zonnesteekje - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Maaike Knaap - WaarBenJij.nu Zonnesteekje - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van Maaike Knaap - WaarBenJij.nu

Zonnesteekje

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 Augustus 2015 | Spanje, Tarifa

En dan ben je zomaar over de helft van je reis.
Ik merk dat ik me steeds beter aan pas aan alle Spaanse gebruiken. Er is al drie dagen niet meer naar me getutert door andere auto’s en ik begin zelfs een woordje Spaans te praten. Ik had vanmorgen fooi op mijn kussen neergelegd met een briefje er bij (Propina limpieza) wat betekend 'fooi schoonmaak' en er lag een briefje bij toen ik terug kwam met 'Gracias'. Dat vond ik erg leuk :)

Gister avond had een kleine frustratie. Ik had een lekkere fles wijn voor mezelf gekocht. Ik had er ook1 mee vanuit Nederland maar die was gisteren op gegaan (best netjes toch?) Alle flessen hebben hier een kurk dus ik moest even een kurkentrekker scoren. Geen winkel die er eentje had en ik kon ook niet goed uitleggen wat ik nu wilde. Uiteindelijk een souvernierwinkel gevonden waar ik een mooie kurkentrekker kon kopen, eentje met een vis er op. Afijn, duur ding maar in ieder geval een mogelijkheid tot het openen van mijn fles wijn.

Eenmaal in het hotel haalde ik de wijn uit de koeling (heb diepvries en koelkast op mijn kamer) en zette ik de trekker op de kurk… Pats!... kurkentrekker stuk. Spiraal zat vast in de kurk dus mijn frustratie liep op. Er was geen mogelijkheid om dat ding er uit te krijgen (zelfs met mijn tanden geprobeerd) dus dol die fles weg gemikt en naar beneden gegaan om een fles in het hotel te kopen. Het was niet anders, wel een lekker wijntje kunnen drinken uiteindelijk.

Wat een interessant verhaal he?

Nog heerlijk op het balkon gezeten en toen gaan slapen. Vannacht werd ik om drie uur wakker van een hoop herrie buiten… Wat bleek, de storm was begonnen… Het was niet te geloven. Palmbladeren gingen door de lucht, een deur van mijn buren klapperde alle kanten op… Het was echt angstaanjagend. Ik raakte er onrustig van en kon daardoor niet meer slapen. Uiteindelijk rond half zeven in slaap gesukkeld waarna ik me verliep voor mijn cursusdag. Ik werd pas om tien uur wakker! Balen.. Gelukkig was het theorie en geen whale watch…

Even de stad in gegaan, museum bezocht over het ontstaan van Tarifa. Dit museum bevind zich in een kasteel. Ik had mooie foto;s willen maken maar kwam er op het moment daar achter dat mijn batterij nog in de oplader zat (stom stom stom) dus dan maar met de filmcamera gaan spelen. De vrouw die mij het kaartje had verkocht had mij in het spaans uitgelegd wat het museum in houdt. Ik snapte er dus niets van maar het leek me wel boeiend. Wat ik er van begrepen heb (veel engelse bordjes) is het kasteel van het jaar 960. Het behoorde toen aan de koning van Spanje. Destijds geloofde men dat de oversteek van de straat van Gibraltar leidde naar een land van monsters. Zij dachten dat Hercules een vloek had uitgesproken over het land van Afrika waardoor er nooit iemand naar toe durfde. Op een dag zette de Noord Afrikanen wel voet aan land in Tarifa (toen nog een andere naam). Zij noemde het Tarifa (betekend ‘Rocky point’) en de naam is ook afgeleidt van het feit dat mensen een aantal eeuwen later een bepaald ‘tarief’ moesten betalen om hier aan te meren. Dit om de immigratie een beetje tegen te houden.

Afijn, de Noord Afikanen waren Moslims en zij namen een groot deel van Spanje over. Eerst werd er nog gevochten maar de Afrikanen namen Olifanten mee, gepansert in een ijzeren pak (net zoals ridders vroeger hadden) de Spanjaarden waren als de dood voor deze olifanten en gaven zich bij bosjes over. Toen is Spanje een hele tijd Islamitisch geweest. Op dit moment merk je hier weinig meer van. Uiteindelijk heeft Spanje het deel van Tarifa weer terug veroverd wat erg belangrijk was want via Tarifa kwamen alle andere landen binnen. Het kasteel waar dit allemaal wordt uitgelegd geeft nog een beetje weer hoe het vroeger geweest moest zijn.

Na het museum ben ik wat gaan eten in de stad. Ik wilde graag een salade maar ik kon weer niet echt vinden waar ik die kon krijgen. Het restaurant van gisteren was nog dicht. Ik vond een ander restaurant en daar verkochten ze broodjes hamburger met een salade er naast. Oke, ook goed. Dus zodra ik mijn bord kreeg heb ik de salade gegeten. Voor mijn idee heb ik een vitamine tekort want mijn onderlip is helemaal schraal en pijnlijk. (verbrand ook) ondanks goed smeren.

De hamburger kon ik niet weg krijgen. Ik voelde me eigenlijk alsmaar misselijker worden en besloot te vertrekken uit de etenslucht en wat te gaan winkelen. Tijdens het winkelen merkte ik al snel dat de misselijkheid erger werd en moest ik om de haven klap naar de wc. Het werd niet echt beter dus ben ik terug gegaan naar het Hotel om wat uit te zieken. Waarschijnlijk te lang met mijn hoofd in de zon gezeten, ik was in ieder geval flink beroerd. Nu, na een paar halve liters water, gaat het weer wat beter. Ik hou me lekker rustig vandaag. Het is hier echt snikheet, ondanks de wind. Door de wind voel je niet dat het zo warm is en ik denk dat ik daardoor een kleine zonnesteek heb opgelopen.

Lekker bij het zwembad gelegen (voor het eerst) en straks even wat boodschappen doen (druiven en meloen) en als ik me wat beter voel nog een Mojito op het strand, die zijn hier echt heeeeeel erg lekker!

Geen foto’s dus vandaag, morgen vast weer een betere dag. En anders in ieder geval zaterdag, wanneer ik weer naar de orka’s ga.

  • 20 Augustus 2015 - 20:29

    Petra:

    Wat een interessant verhaal over dat kasteel en die noord- afrikanen enzo.
    Nou je hebt vandaag in ieder geval wel lekker uitgeslapen, ik hoop dat je snel weer opknapt.
    Ziek zijn op vakantie is geen pretje. Zorg dat je veel water drinkt, ook als je geen dorst hebt,
    daarmee voorkom je een zonnesteek. Het is zo verradelijk in die hitte met veel wind, je droogt
    uit zonder dat je er erg in hebt...

    Nou pop, ik heb weer genoten van je blog.
    Slaap lekker straks.

    xxxxx van ons.

  • 20 Augustus 2015 - 22:05

    Marije:

    Och arm popje! Beterschap X

  • 20 Augustus 2015 - 23:08

    Annelies:

    Je hebt die fles wijn toch niet weggegooid?? Zou zonde zijn. Met die fles in de ene hand en een briefje met; Ayudar! in de andere komen er hordes hulptroepen, zou het niet?
    Hihi het doet me wel denken aan die keer dat ik in de trein richting Zweden zat met een flesje bier dat ik niet open kon krijgen. Nix kleine frustratie, een hele grote!!! haha.
    Bedankt maar weer voor je leuke verslag. ik hoop dat je zonnesteekje over is en dat je blijft genieten
    Liefs, Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

dagboek over mijn reis naar Tarifa waar ik 11 dagen op zoek ga naar orka's, dolfijnen en andere walvissen.

Actief sinds 29 Juli 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 4113

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2015 - 24 Augustus 2015

Tarifa

Landen bezocht: